Sveriges lag i internationella Matematikolympiaden. Foto Jessica Wang, facebook.com/jpwangphotography
 
 
Hur är det egentligen att tävla inom matematik? Är det samma sak som att plugga matte i skolan? Vår medlem Hugo Eberhard som nyss kom tillbaka från att ha tävlat i Internationella Matematikolympiaden berättar.
 
”Det är nu en dryg vecka sedan Internationella Matematikolympiaden, IMO, gick av stapeln i engelska Bath. Under de två tävlingsdagarna ställdes deltagarna inför totalt sex problem, med 4,5 timmars skrivtid och tre problem per dag. Men, vad är det egentligen för typ av problem? De flesta har bara mött matte som det är i skolan och tänker kanske att det handlar om att kunna massor av formler, och att sen använda dem för att räkna ut olika saker. Ofta får man i skolan lösa väldigt många liknande övningsuppgifter, och efter ett tag blir det lite enformigt. Men så funkar det inte alls i mattetävlingar! Istället är det fokus på problemlösning, och varje uppgift är unik och kräver en ny idé. Det är i alla fall nästan sant, om man övar mycket på att lösa problem från gamla mattetävlingar märker man förstås att många problem liknar varandra, men skillnaden mot matten i skolan är ändå påtaglig. Utmaningen man får i tävlingar är därför en helt annan, och dessutom en väldigt rolig en. Man vet allt som krävs för att lösa problemen, men ändå är det ibland oerhört svårt, och kan ta väldigt lång tid att lösa dem. Inte nödvändigtvis för att lösningarna är långa och komplicerade, eller kräver mycket beräkningar, utan för att man behöver tänka på ett nytt sätt – man måste vända och vrida på det länge och använda sin kreativitet för att förstå hur saker och ting hänger ihop. Och när man väl gör det, när man löser problemet, då är det en fantastisk känsla!
 
Tyvärr finns det idag ganska lite problemlösning av det slaget i skolan. Men som tur är så finns ett antal föreningar som sysslar med just detta, varav flera är anslutna till Unga Forskare! Till exempel finns Ung Vetenskapssport, som bland annat ordnar matteläger för gymnasieelever. Matematiksällskapet är en annan förening, som bland annat anordnar ett mattekollo varje sommar. Dessutom finns ett flertal mattetävlingar på olika nivåer, till exempel Högstadiets Matematiktävling (HMT) för högstadieelever och Skolornas Matematiktävling (SMT) för gymnasieelever. SMT är även första steget i uttagningen till IMO.
 
Bortsett från själva proven och all matte, som givetvis är väldigt roliga, så fanns det under årets IMO även tid för att upptäcka Bath med omnejd, och framförallt för att spela spel och umgås med de andra deltagarna medan ledarna och koordinatorerna arbetade hårt med att rätta skrivningarna. Och detta är kanske det bästa med att åka på mattetävlingar och matteläger, att man får träffa och lära känna så många spännande och roliga människor med intresse för matematik. Det är både trevligt och lärorikt!
 
Sveriges lag bestod i år av Layth Basbous, Lycka Drakengren, Hugo Eberhard, Fredrik Ekholm, David Engström och Loke Gustafsson. Hugo knep en guldmedalj – Sveriges andra på både två och tjugo år – och David ett brons! Utöver det fick Layth, Fredrik och Loke Honourable Mention!”
 
Mvh
Hugo
 
Innan dem åkte var Hugo och Lycka med på nyhetsmorgon. Här kan ni se det klippet

Hugo Eberhard och Lycka Drakengren på Nyhetsmorgon